• PORTFOLIO
  • DISKOGRAFI
  • VIDEO
  • PROJEKT
  • OMTALE
  • KONTAKT

RADIO & PODCAST





SANGE FOR IDA - Radio4 Reportage


SANGERINDEN OG SKOVENS DRONNING - Oplev Syddjurs - en kulturpodcast



INTERVIew





MUSIKKEN - ET UBEGRÆNSET FRIRUM - Basunen


SANSENDE OG SELVSTÆNDIG SANGERINDE MED REALISTISK DRØMME -

Aarhus Onsdag


LISES DATTER DØDE EFTER 10 MIN - Aarhus stiftstidende






citater





NATVIOL - 2024



Gaffa ★★★★


”Sakral sangskriver hylder mørkets helende kræfter.”


”Der er en gennemgående alvorsfuld, næsten sakral tone over Lise Dres’ tredje album, Natviol.”


”Dualiteten mellem lys og mørke går igen i mange sange. Det handler nu ikke om, at lyset skal fortrænge mørket – snarere, at man skal lære at leve med mørket, som også kan give ro og lade én op.”


”Flere af sangene udtrykker også en forbundethed med naturen og klimabevidsthed.”


”Man kan næsten se hende for sit indre blik, siddende midt i en stor skov og synge sine sange, mens hendes fingre danser over tangenterne, og dyrene flokkes om hende.”



DET STILLE RUM - 2021



Gaffa ★★★★


”Drømmende og atmosfærisk ep giver tid til refleksion.”


”Lyriske, eftertænksomme universer, med stærke tekster og kontrastfyldt instrumentering.”


”I centrum af det hele ligger Lise Dres’ stemme, som både er nærværende, smuk og dragende.”



GRF ★★★★


”Jeg synes, at Dres rammer den på Det Stille Rum. Et rum, der også åbenbarer sig som værende meget mere musikalsk mangfoldigt og frodigt end, man måske lige opfanger når man første gang træder ind i det. Det gør, at man bliver hængende. Og lige tager en runde mere i rummet og ser hvad der gemmer sig i krogene.”



Magasinet Metronaut ★★★★★★


”Lise Dres trækker dig ind i en verden fyldt med forundring og magi.”


”Jeg blev mindet om, hvor smuk og fængende musik kan være.”


”Tak for at vise verden hvad musik er lavet af.”



Spildanskmusik - Musikblog


”Der males med den brede pensel, i lange rolige strøg, hvor stemmen nærmest er lige del fortæller og stemningsskabende instrument sammen med resten af musikken. Teksterne er mere end blot ord, der er noget på hjerte, de er eftertænksomme, og ligger alle op til nær lyt eller at blive læst som lyrik.”



TEATERFORESTILLING - THE FEMALE GAZE - Glyptoteket - 2020



SCENEBLOG ★★★★★


”Lyddesigner Lise Dres sørger for at gribe momentum, og udnytte det kolde marmors genklang til det yderste. I et soundscape med truende trommelyde og åndedrætsvariationer fra dybet, skaber lydmagikeren en grundlæggende stemning der skriger på handling.”



EN SCENOGRAFISK KONCERT, Hangar 52, Aarhus Lufthavn - 2019



”Lise Dres’ lydcollager og ambient-agtige kompositioner i samklang med scenografien og de stoflige eksperimenter gav en treenighed af stor skønhed og magi. Skønheden og magien blev en rejse mod lyset, da porten i hangarens ene ende åbnede sig og åbenbarede en kontrast til det mørke hangarrum, som på en gang var både foruroligende, mærkelig og betagende smuk. Det mindede om en sekvens fra en film af den russiske filminstruktør Andrei Tarkovskij, hvor grænserne mellem drøm og virkelighed, mellem fortid og nutid opløses i en slags bevidsthedsstrøm.” af Syddjurs Lokalavis



DET FØRSTE ÅR - 2017



"Det er en umådelig smuk oplevelse at blive lukket ind i Lise Dres’ verden. At få lov til at mærke angsten, sorgen og taknemmeligheden gennem hendes smukke ord og tanker. Det er lidt som at læse en dagbog i smug, også selvom vi har fået lov." af Bogblogger.dk



DE SIDSTE SKYGGER - 2016



Gaffa ★★★★★


”En melankolsk fornøjelse, der tager tidsfornemmelsen fra én.”


”Man bliver mindet om, hvor smuk musik kan være uden alt det ekstra.”



GFR ★★★★★


”Ordene hopper op fra papiret, musikken kommer helt ud af højtalerne og antager en eller anden - fysisk form?”


”Dres synger med hendes dragende, luftige, lidt døsige og både stærke og skrøbelige vokal og samtidig raffineret og elegant.”


”Dres får skabt et smukt, nærmest åndeløst, stort klangrum, hvor alt ilt suges ind i musikken, så man selv sidder og snapper lidt efter vejret.”



DRES / ØRNSTRUP - Music Made in Paper - Charlotte Fogh Gallery - 2012

​

"There were many interesting elements in the performance that still linger in my mind. The duo touched on interesting subjects in an abstract way and their ability to connect deep with themselves seduced and captivated the audience. I enjoyed the way their performance seemed to dissolve and distract our minds and make us forget about ourselves for a moment, as they took us on a journey of self discovery, with their unusual yet captivating performance.” af Aarhus Blog



ET ØJEBLIK - 2011



Berlingske Tidende ★★★★


”Hvad enten det er kærlighedsballaden »Sidste Gang« eller den Kashmir-rockende »Maskeparade«, er der en indlevelse og nerve så klar, at man næsten fornemmer at kunne gribe ud efter den i 3D.”



BT ★★★★


”Lise hører til den slags, der først efterlader et diskret frø, men både melodi og tekst vokser stille og roligt i éns indre. Og når man så indser, hvor fornemmelsen kommer fra, må man igen gribe ud efter dette charmerende lille debutalbum og endnu engang lade sig forføre af sange som "Maskeparade" og "Sidste gang".”



TEATERFORSTILLLING - DET SORTE CIRKUS - Teater Katapult - 2010



”I løbet af ganske kort tid i selskab med Lise Dres føler man sig tryllebundet af universet, hvor teksten pludselig fået meget større betydning end de ord, den er sat sammen af.”


”Lise Dres har en fantastisk stemme. Lidt hæs og lidt luftig, som en slags ’slebet Anisette’, og hun formår at bruge hele spektret af sin stemme. Samtidig skiftevis smyger og vrider hun sig på scenen, utroligt elegant og ekspressivt. Det er svært at sige, om hun er en fe eller en heks. Måske et sted imellem? En ’Nattens Engel’, som hun selv synger om?”. af QoungaFest



LYS - 2009



Gaffa ★★★★


”Absolut et band og en sangerinde der er værd at holde øje med.”


”Det er musik der tager tid, men også giver en masse igen.”









lisedres@hotmail.com / +45 2623 2040